Onze programmamanager Stefanie Mouwen, heeft de Health Innovation School (HIS) Amsterdam met succes afgerond! Wijkcoördinator Carian van der Sman, is als innovatiecoach verbonden aan deze school. Ze vertellen hieronder wat de HIS oplevert. Doe jij volgend jaar mee?
Het Radboud REshape Center heeft in co-creatie met het Ministerie van VWS in 2017 en 2018 het initiatief genomen om twee edities van de Health Innovation School te organiseren waar deelnemers uit het gehele land aan hebben deelgenomen. Na het succes van de landelijke edities, zijn de afgelopen jaren regionale edities georganiseerd om de innovatiekracht in de regio’s te vergroten. De HIS Amsterdam levert professionals die domein overstijgend kunnen samenwerken, creatieve oplossingen kunnen bedenken en kennis hebben van implementeren om zo de gezondheid van de Amsterdammers te bevorderen.
Het mooie aan de HIS is, dat de theorie van Creative & Design Thinking in de praktijk wordt toegepast. Met de doelgroep in gesprek, meer dan 100 ideeën verkennen, prototypes maken, testen. Het is echt doen in een actieproject!
Stefanie heeft met haar groepje gewerkt aan probleem rondom het grote aantal zelfverwijzers op de SEH in Amsterdam. Het was erg leerzaam om met de jonge ouders in gesprek te gaan. “Na een ochtend interviews afnemen op de markt in Nieuw-West en Oost bleek de doelgroep erg gelijkgestemd. Bij het eerste kind is duidelijk meer kennis en ondersteuning nodig wat te doen bij koorts.”. De oplossing die we hebben bedacht is de training “eerste hulp bij zieke kinderen”. Hiermee wordt de zelfredzaamheid van jonge ouders vergroot en zo het aantal onnodige zelfverwijzers op de SEH teruggedrongen. Daarnaast creëren we hiermee een netwerk van jonge ouders in de buurt.
Het groepje van Carian boog zich over de vraag hoe mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) zich beter ondersteund kunnen voelen nadat ze uit het ziekenhuis of revalidatie zijn ontslagen. Carian vertelt “Als coach stimuleer ik om nieuwe methoden écht te gaan toepassen. Dat is soms erg oncomfortabel. Bijvoorbeeld als ik vraag om op zoek te gaan naar andere manieren waarop de doelgroep zich kan uiten. Anders dan met een gesprek. Zo heeft mijn groep een dagboekopdracht gemaakt voor mensen met NAH om nog beter te begrijpen wat deze mensen nodig hebben”.