© 2022 Amstelland Zorg
Terug naar Nieuws

Ben je op zoek naar een plek voor je volwassen patiënt binnen de GGZ?

23 juni 2022

Per direct kunnen de huisartsen, POH-GGZ en psychologen binnen Amstelland gebruik maken van de diensten van WegwijsGGZ.

Wat is WegwijsGGZ en wat bieden zij?

WegwijsGGZ is een bureau in Amsterdam. Zij levert de volgende diensten:

  • Zorgbemiddeling in de GGZ voor volwassenen
  • Bemiddeling voor wachttijden
  • Het organiseren van consultatie
  • Het inbrengen van een complexe casus naar de transfertafel van Amsterdam. Dat is de tafel waarop gezamenlijk bekeken wordt waar een patiënt met complexe problematiek terecht kan als er geen aanbod voor is.

WegwijsGGZ is ontstaan als één van de oplossingen om de wachttijden aan te pakken. Ze zijn sinds oktober 2021 actief met zorgbemiddeling. WegwijsGGZ zoekt plek binnen het sociaal domein, de bGGZ en sGGZ. WegwijsGGZ heeft ook overzicht van de sociale kaart van de regio Amstelland.

Welke patiënten kunnen gebruik maken van de diensten van WegwijsGGZ?

Alle patiënten met een GGZ zorgvraag zijn welkom. Over het algemeen blijkt wel uit de ervaringen van WegwijsGGZ dat de patiënten die zich aanmelden wat hoger zijn opgeleid en een wat minder complexe vraag hebben. Dat neemt niet weg dat je patiënten met een meer complexe vraag contact kunt laten opnemen met WegwijsGGZ.

Hoe werkt WegwijsGGZ

1. Je verwijst de patiënt met een algemene verwijzing (zonder specifieke naam van een zorgver-lener of zorginstelling

a. NB. Voor WegwijsGGZ heeft de patiënt geen verwijzing nodig, want het is geen zorg-instelling. De patiënt heeft waarschijnlijk wel een verwijzing nodig voor de instelling waar WegwijsGGZ een plek vindt.

2. De patiënt neemt zelf contact op met WegwijsGGZ via de website https://www.wegwijs-ggz.nl/diensten/

3. WegwijsGGZ neemt dan contact op met de patiënt

4. Vervolgens gaat WegwijsGGZ aan de slag om een passend aanbod te doen voor de patiënt.

5. Vanuit WegwijsGGZ volgt geen terugkoppeling aan de huisarts/psycholoog of een patiënt in zorg is gekomen.

Hoe informeer ik mijn patiënt over Wegwijs GGZ?

Op de website van WegwijsGGZ is een folder voor patiënten te vinden. Deze kun je meegeven aan de patiënt

Wat zijn de ervaringen in Amsterdam?

Over het algemeen zijn de patiënten, huisartsen en POH GGZ heel tevreden over de diensten van WegwijsGGZ. De patiënt wordt sneller geholpen met een passend aanbod, de individuele wachttijd wordt verkort. Er wordt werk uit handen genomen van de huisarts en POH GGZ.

Heeft dit aanbod effect op de wachttijden in de regio?

Dat is lastig te zeggen. Wel wordt de individuele wachttijd verkort. De algehele wachttijden worden ook beïnvloed door personeelskrapte, verloop e.d.

En moeten we hiervoor betalen?

Nee, het aanbod is kosteloos, ook voor de patiënt. Momenteel wordt WegwijsGGZ door subsidie gefinancierd. Ze zijn in gesprek met de zorgverzekeraar over structurele financiering.

Vragen?

Neem contact op met Elianne Vink, programma manager GGZ: e.vink@amstellandzorg,nl

Meer nieuws lezen?

Sluiten