© 2022 Amstelland Zorg
Terug naar Nieuws

Het verhaal van Sjacora Rakké “Van chocola en chips naar een gezonde snack!”

26 oktober 2022

Vertel eens Sjacora, hoe ben jij bij het GLI-programma terecht gekomen?

In 2021 ben ik vanwege een navelbreuk bij de chirurg terechtgekomen. Hij stelde een deal voor: ik ga jou opereren, als jij gaat afvallen. Hij tipte mij toen over het GLI-traject. Sinds ik mij kan herinneren ben ik wat zwaarder geweest. Mijn oma noemde me altijd liefkozend ‘een lekker stevige meid’. Misschien is het een stukje aanleg, mijn broers en zus zijn juist slank, maar ik ben ook gewoon een snoepkont. Sinds de pubertijd heb ik meerdere pogingen gedaan om af te vallen. Meestal ging dat een paar maanden goed, daarna verviel ik altijd weer in mijn oude patroon. De kilo’s vlogen er weer aan. Met deelname aan het GLI-traject verwacht ik een langdurig resultaat te realiseren.

Wat betekent het GLI-traject voor jou, waar focus je op?

Mijn focus ligt op een gezondere manier van eten en daarnaast meer in beweging komen én blijven. Ik ben in januari gestart met het GLI-traject. De GLI is een combinatie van behandelingen gericht op gezondere voeding en eetgewoonten, meer bewegen en eventueel individuele psychologische behandeling om verandering van gedrag te ondersteunen.

Je kunt het GLI-programma individueel of in groepsverband volgen. Op advies van de chirurg heb voor het laatste gekozen. Een goede keuze, want de groepsdynamiek zorgt er mede voor dat ik gemotiveerd blijf.

De totale doorlooptijd van het GLI-traject is 24 aaneengesloten maanden. Het eerste half jaar is intensief, dan sport je 1 keer per week in groepsverband onder begeleiding van een fysiotherapeut. Daarnaast heb ik met een paar dames uit het programma een wandelapp-groepje en wandelen we elke donderdagavond samen. Goed voor het lijf én heel gezellig!

Voor mezelf heb ik een work-out samengesteld op basis van de oefeningen van de fysiotherapeut. Die work-out doe ik gemiddeld 4 keer per week. Tenslotte heb ik om de 4-6 weken een weeg-afspraak bij de diëtist, gebruik ik diverse apps om bij te houden wat ik eet/drink en als je fysieke klachten hebt, kun je terecht bij de fysiotherapeut.

Na het eerste half jaar word je losgelaten en ga je verder onder begeleiding van een lifestyle coach. Dat moment is voor mij nu aangebroken. Best spannend, maar ik heb alle handvatten in bezit, ik voel dat het gaat lukken.

En, wat heb je tot nu toe bereikt?

Ik ben tot nu toe bijna 20 kilo afgevallen. Ik voel me lichamelijk veel beter; heb meer energie en voel minder fysieke belemmeringen.

Met hulp van de diëtist heb ik mijn eetpatroon aangepast. Tegenwoordig sla ik het ontbijt niet meer over, iets wat ik vroeger wel deed. Vervolgens had ik ’s avonds vaak trek en ging ik snacken. Nu neem ik de tijd voor een goed ontbijt met yoghurt/kwark, muesli en fruit. Mijn ‘snacktrek’ is veel minder geworden. Als deze me nu nog wel eens overvalt, dan maak ik altijd een gezonde keuze, zoals noten, groente of fruit.

Vroeger was sporten absoluut niet mijn hobby. Nu sport ik meer dan ooit. Dat heeft mezelf wel verrast. Ik grap wel eens dat ik nog nooit zo veel douchegel gekocht heb; ik douche 2 keer zo veel als vroeger, met al dat sporten!

Wat vraagt het van je om de gewenste resultaten te bereiken?

Je moet het zien als een investering in jezelf; sta open voor verandering, neem de tijd voor het sporten en pak alle hulp aan die je nodig hebt. Ook van het thuisfront, want het wordt een stuk makkelijker als dat je ondersteunt gedurende het traject. Mijn zoon van 10 (en natuurlijk ook mijn man) is heel trots op mij; een betere motivator kun je je niet wensen!

Welke uitdagingen liggen er op de loer?

Natuurlijk blijft het eten altijd een punt van aandacht, als je bij vrienden eet of uit eten gaat. Als je je aan je GLI-traject wilt houden, neem dan iets van thuis mee of kijk even van te voren wat ze hebben in het restaurant. Daarnaast kunnen blessures ook een moment zijn dat je in een dip terechtkomt, probeer dan toch een manier te vinden om in beweging te blijven. En roep de hulp in van de fysiotherapeut.

Heb je nog tips voor mensen die (willen) starten met GLI?

Persoonlijk vind ik het volgen van het GLI-project in een groep erg fijn. Je kunt altijd terugvallen op en hulp vragen aan je groepsgenoten. Mogelijk houd je er zelfs een vriendschap aan over. Voordat je start met het GLI-traject is het belangrijk dat je een goed beeld hebt wat het traject inhoudt. Welke invulling van het traject past bij jouw levensstijl en persoonlijkheid. Dat zorgt voor een betere en snellere start van het traject.

De 1e stap is altijd het lastigste, maar als je de keuze eenmaal hebt gemaakt om te gaan starten met GLI, heb je al de 1e stap genomen. En daar mag je trots op zijn.

Meer nieuws lezen?

Sluiten